Szilveszter napján bőrös malacsültet falatozva és jófajta villányi bort kortyolgatva elérkezett az évértékelés ideje. Az egyre több alkohol tartalmú ital elfogyasztása után munkatársaink humoros kommunikációs elemzésbe kezdtek, és megállapításaikkal az egyik kereskedelmi televízió valóságshow műsorának könnyed értelmezését adták egy bizonyos szempontból. A szakmai eszköztár segítségével felállított közös elemzés néhány megállapítását ajánljuk szilveszteri és újévi okulásul.
Olivér a ValóFaló
Olivér a ValóVilág párbajozója igen figyelemre méltó jelenség a televíziós manipuláció tekintetében. Alábbi megállapításainkat a szereplő verbális és nonverbális kommunikációjának értelmezése során tettük, fenntartva a tévedés lehetőségét. Ugyanakkor azt is láttatni akarjuk, hogy csak azokból az információkból dolgoztunk, melyek bármely tévénéző számára adottak voltak.
A legfontosabb megállapítás, hogy Olivér talán több, mint egy „közönséges” játékos. Rövid megfigyelésünk alapján arra jutottunk, hogy ő egy beépített villalakó. Sokan mondták Olivérről – köztük a műsort vezetők is –, hogy „taktikázik”, „kavar”, viselkedése azonban máshogy is értelmezhető.
1.) Olyan nézőpontból látja saját magát és társait, ami alapvetően a műsor szerkesztőinek, kreatív csapatának nézőpontja. Sokszor nem a saját helyzete a legfontosabb, hanem az, hogy „érdekes”, „izgalmas”, „állat” legyen a műsor. Vagyis alapvetően úgy értelmezzük, hogy minden villalakónál jobban érdekli a műsor nézettségének maximalizálása.
2) A villalakókkal folytatott kommunikációját sokszor úgy is értelmezhetnénk, mintha „külső, szerkesztői feladatot” teljesítene. Ilyenkor nem igazán érdeklik a következmények. Például, amikor Laci zsebébe borotvahabot fújt. Rávette Gombit, hogy pelenkában lejtsen táncot Giginek. A lényeg a botrány.
3) Kommunikációja során Olivér többször olyan párbeszédeket folytatott, melyek egyértelműen nem az ő érdekét szolgálták. Évával való éles szóváltása során kommunikációs és erkölcsi határt lépett át, pedig erre nem adott okot sem a beszélgetőpartner, sem a helyzet. Így csak ellenérzést kelthetett a nézőkben. Gina marasztalását szolgáló Olivér – Gina párbeszéd pedig értelmezhető úgy is, mintha műsorkészítői szándékot szeretett volna kommunikálni Gina felé.
4) Olivér érdekes, ugyanakkor szélsőséges módon provokál verbálisan. Sértő, idegesítő és célratörő kommunikációja során egyértelműen többször nyelvi agressziót követ el azzal a szándékkal, hogy a másikat fizikális agresszióra késztesse. Zsuzsi esetében sikerrel. Gombi azonban tanulhatott a kizárt szereplő hibájából és visszafogta magát, így elkerülte a látványos repülést a villából. Ezek a konfliktusok is nézettségnövelő műsorszámok lehettek.
5) És akkor még nem is említettük a „nagy” barátságot, a mindig, minden körülmények között idiótán viselkedő Alekosszal. A nagymenő persze mindig meg tudja mondani neki a tutit, de leginkább beszélteti. Igen, beszélteti, mindig, minden körülmények között… És másokat is, mint valami pszichológus riporter – teljesen átlátszó, manipulatív szándékkal.
Olivér már vállalt színészi munkákat is (tehát a szereplés, a kötött szöveg elmondása nem probléma számára), televíziós műsorvezető is volt (vagyis a kamera közelsége és a rögtönzés is a vérében van). Véleményünk szerint a fentiek alapján feltételezhető, hogy a ValóVilág műsorkészítői – esetleg – egy beépített (szak)ember manipulációja révén szeretnék felpezsdíteni a villa „valóságát”. Persze a többieket sem kell félteni...