Beszédírók

ki-beszél-ők

GYÁRFÁS, A KULTURÁLIS KÓD, MEG A MÉTERES KÉKERES 18+!

2016. november 29. 11:01 - beszédírók

A Magyar Úszó Szövetséget (MÚSZ) és elnökét – ha még valaki tartotta is valamire – most már teli szájjal ki lehet nevetni. Inkább azonban el kéne gondolkodni, hogy mi van a háttérben, hiszen egy országot nemzetközi szinten talán ennél jobban nem lehet megalázni, mint ahogy Gyárfás és kommunikációs csapata teszi a tegnapi műfütyi botrány kapcsán. Ez a skandalum több mint kínos, több mint szégyenletes, ez az érthetetlen névadás sokkal messzebbre mutat…

A píárral, kommunikációval nagyon vigyázni kell akkor, ha valaki a nemzetközi szintéren kíván sikeres lenni. Van egy olyan veszély, amellyel mindig számoljunk! Ez pedig nem más, mint a kulturális kód. Ez azt jelenti, hogy az egy kultúrához tartozók bizonyos nyelvi vagy nem nyelvi jeleket alapjelentésükön túl más jelentéssel is felruháznak. Például, ha Magyarországon valaki azt mondja a másiknak: „Szedjed a virgácsaidat!” Akkor ez nem azt jelenti, hogy rászólt a télapót segítő krampuszra tegező módban, hanem azt, hogy „kapkodd a lábaidat”, „menj gyorsabban”, hiszen itt a ’virgács’ szó a lábakat jelenti. Ezt a magyar kultúrához tartozók jelentős része megérti, nem kódolja félre. Minthogy az is természetes nagyon sokak számára, hogy ha meghallja az „Ó, ha rózsabimbó lehetnék” kezdetű dalt, akkor Süsüre gondol.

A fentiek miatt elengedhetetlen, hogy ha egy világverseny legfontosabb kommunikációs jelképét angolra fordítjuk, akkor nemcsak egyszerűen egy fordítógép, hanem az adott nyelvterület kulturális antropológiájával, kommunikációjával és természetesen fordítással foglalkozó szakember segítségét kérjük. Ennek hiányában nem tudjuk kikerülni a szakmai megsemmisülést.

Vizsgáljuk meg a jövőre Magyarországon megrendezendő vizes világbajnokság tegnap bemutatott Water Willy kabalafiguráját a fentiek figyelembevételével. Az egyik legfontosabb, interneten is elérhető angol nyelvű értelmező szótár a ’willy’ betűsorra a következőt dobja fel:

longman2_1.JPG

Itt érhető el a teljes szócikk

Mi áll tehát a MÚSZ újabb botrányának a hátterében? Mi áll tehát a Magyarországot nemzetközileg megalázó elnevezés hátterében? Mi áll tehát a világbajnokságot előkészítő kommunikációs csapat munkájának hátterében? Szeretném hinni, hogy a végtelen butaság, a hozzá nem értés és a primitívség.  A másik lehetőség a tudatos lejáratás lenne, amit nem tételezek fel. Ha ez így megy tovább, akkor felkészülhetünk, hogy a magyar olimpia kabalája a méteres kékeres lesz?

longman_1.JPG

19 komment

AZ AUDI ÁLL GYÁRFÁS MÖGÖTT?

2016. november 16. 23:44 - beszédírók

Óriási kommunikációs baki a négykarikás autógyártó cégtől

Hosszú Katinka háromszoros olimpiai bajnok és Gyárfás Tamás MÚSZ elnök közötti háború újabb csatájában az Audi látványosan az elnök mögé állt, legalábbis a sajtótájékoztatón külön roll up jelenítette meg a négykarikás autógyártó logóját. Nagy kérdés, hogy a cég tisztában volt-e vele, hogy egy nagyon kétesélyes válságkommunikációs helyzetben hangsúlyosan jelenítődik meg a logójuk.

2016_11_16_sajttaj_foto.jpg

Gyárfás Tamás és ami mögötte van - 2016.11.16. Fotó: Index.hu videóból

Többször foglalkozott már ez a blog a Magyar Úszó Szövetség (MÚSZ) botrányos médiaszerepléseivel, most egy olyan részletre hívnánk fel a figyelmet, ami a szponzorok felelősségét mutatja.

A világklasszis úszónő Facebook-bejegyzésben szólította fel Gyárfás Tamást, hogy mondjon le úszószövetségi elnöki posztjáról. Ez a nyilvános kiállás válsághelyzetet teremtett az elnök számára, amelyet egy klasszikus válságkommunikációs eszközzel, egy sajtótájékoztatóval próbálta kezelni.

Egyértelmű a mai MÚSZ sajtótájékoztató médiavisszhangjából, a médiafogyasztók véleményeiből, a közösségi oldalak kommentjeiből, Gyurta Dániel és Kapás Boglárka megszólalásaiból, hogy Gyárfás Tamásnak nem sikerült hiteles válaszokat adni Hosszú Katinka felvetéseire, sőt több olyan retorikai hibát is elkövetett, amellyel önmaga kommunikációs pozícióját gyengítette. Álljon itt most erre két példa.

   „...az ember valakit meg akar simogatni és ráütnek a kezére”

index.hu videó 9:08

A hasonlat kontraproduktív, hiszen a Kiss László-ügy után, egy idős férfi egy fiatal nő úszószakmai kapcsolatát jellemezve simogatásról és elutasításról beszél – bármilyen jelképesen is használja ezt a retorikai alakzatot Gyárfás – azonnal szexuális áthallásokat generál kínos, nevetséges helyzetbe hozva önmagát.

„Térdeljek le? Ha kell, ezen múlik, letérdelek, jó fotó lesz”

index.hu videó 26:10

Itt is az a fránya szexuális jelentésbesugárzás, az újabb áthallás itt sem segíti a beszélőt. Hiszen az orális kényeztetések víziója nagyon erős átértelmezést kínál tálcán a hallgatók számára.

Lehetne további példákat hozni freudi elszólásokról Gyárfás monológjából és válaszaiból, de ennyi is éppen elég volt, hogy vereséget szenvedjen kommunikációs fronton az elnök. Azonban ez a kínos kudarc nemcsak az elnököt hozta egyre tarthatatlan helyzetbe, hanem a szponzorokat is. Az index.hu videóközvetítése segítségével mindenki megbizonyosodhat a sajtótájékoztató bántóan amatőr arculatáról. A fehér abrosszal leterített asztal mögött ülő emberek és a hátuk mögött minden esztétikai értéket mellőző két roll up a szponzorok logóival lehangoló látványt nyújtott. A megjelenített cégek olyan helyzetbe kerültek, amibe nem biztos, hogy szerettek volna. A második roll up-on az Audi szerepelt leglátványosabb és legfelismerhetőbb módon azt sugallva, hogy szembenáll egy világklasszissal és támogatást ad egy népszerűtlen úszóelnöknek.

Egyetlen cég sem kívánja saját imázsát rombolni, egyetlen cég sem szeretne ilyen helyzetbe kerülni. Gyárfás azonban nemcsak a vizuális kommunikációban próbálja a szponzorcégekkel hitelesíttetni magát, hanem monológjában is tudatosan emlegette fel a Szerencsejáték Zrt.-t, a Groupama Biztosítót vagy éppen a Porsche Hungariát.

Az Audi nagy hibát követett el, mikor hozzájárult ahhoz, hogy a sajtótájékoztató főleg Gyárfás Tamás személyes mentegetőzéséről szóljon. Egyrészt mindez azt mutatja, hogy még mindig nem elég tudatosan használják a PR-kommunikációt hazánkban válsághelyzet idején. Másrészt… abba nem is kívánok belegondolni, hogy az autógyártó cég hozzájárult ahhoz, hogy logója egy kínos médiaesemény legnagyobb vizuális eleme legyen.

85 komment