Beszédírók

ki-beszél-ők

(ÁL)SZENT PROVOKÁCIÓ

2017. szeptember 06. 14:55 - beszédírók

Veres András katolikus püspök nagy nyilvánosság előtt ráront a lombikbébi-programra, majd 14 nap múlva ad egy interjút, ahol rácsodálkozik a reakciókra. A profi kommunikátor nincs tisztában a média XXI. századi működésével vagy csak egy hiteltelen lelki provokátor?

– Püspök úr, mit szólt ahhoz az áradathoz, amit a megnyilatkozása elindított?

– Váratlanul ért ez a fajta reakció, annál is inkább, hiszen ez a szentbeszédemnek egy részlete volt – hangsúlyozta Veres András.

Kisalföld.hu – 2017.09.04. Glüch Csaba

Egy nemzeti ünnep egyházi cselekményének főszónokát hogyan érheti váratlanul a mindenkit nagyon közelről érintő téma ostorozása? Ne feledjük el, a püspök, bizony, ebben a szerepében nemcsak a hívőkhöz, hanem a nemhívőkhöz is szólt, hiszen beszédekor jelen volt többek között a köztársasági elnök, nagykövetek, világi és egyházi diplomaták, otthon pedig televíziónézők sokasága látta-hallgatta. A főpásztor olyan kivételes médiahelyzetben volt, akinek a szava elérhetett akár több millió emberhez a helyszíni televízió-közvetítésnek, a híradók TV- stábjainak, a nyomtatott és az online médiumok tudósítóinak köszönhetően.

Testvérek, még egy belső veszélyre oda kell figyelnünk! Ugyanis egy fondorlatosan megfogalmazott, a jó szándék köntösébe bújtatott törvény által, amely figyelmen kívül hagyja a krisztusi értékrendet, észrevétlenül is belopódzik a keresztény értékekre építkező társadalom önfeladásának mételye! Láthattuk ezt legutóbb például a lombikbébiprogram támogatásának növelésével kapcsolatos rendelkezésben…

Veres András püspök beszéde, részlet – 2017.08.20. – Budapest

Először talán arra lehet gondolni, hogy a Magyar Püspöki Konferencia elnöke nem ért a médiához. Valamilyen rejtélyes ok miatt nem vett részt médiatréningen, nem tud róla, hogy beszédét nemcsak a helyszínen, a televízión keresztül, de online formában is szinte azonnal megismeri a világ. Egyes kijelentéseit, erős retorikai fordulatait elemezni fogja a sajtó, csámcsogni fog róla a bulvár, szétszedik a bloggerek, sőt esetleg a katolikusok közül több ezren, tízezren is felháborodnak nyakatekert, agresszív és befejezetlen gondolatán. Nem tudja, hogy ilyen médiaszerepléseknél meg kell határozni azokat a legfontosabb üzeneteket, amiket – megfelelő módon – sikeresen célba akar juttatni.

De ne legyünk álnaívak. A püspök kiváló elme, elég sokáig a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia titkára volt, vagyis munkaköre szerint kapcsolatot kellett tartania valamilyen szinten a médiával,  egyetemi docensként és a római Pápai Magyar Intézet rektoraként jó ismerője a sajtónak. Ebből pedig az következik, hogy tudatosan provokált. A fondorlat ott jelentkezik, hogy a szentbeszédben csak egy fél gondolatot mondott, és nem fejtette ki a kérdésről az álláspontját. Ez a retorikai technika arra jó, hogy felkorbácsolja az indulatokat, kieressze a palackból a szellemet.

De miért tette mindezt? Nem lehet tudni, egyelőre legutóbbi nyilatkozatával, ahol arra utal, hogy váratlanul érte a reakció, hiteltelenítette önmagát és a helyzetet is. Hiszen vagy médiakommunikációs oldalról alkalmatlan, vagy nincs tisztában a társadalom és sok-sok katolikus eltérő véleményével

Azonban van még egy hiteltelenítő tényező is, ez pedig nem más, mint az, hogy olyan kérdésben akar „észt osztani”, amely kérdéssel – mivel nem családos – a gyakorlatban nem találkozhatott.

Egyébként pedig ideje lenne minden közszereplőnek komolyan venni a nyilvános beszédeket!

Szólj hozzá!

A SZAMOS ZSENIÁLIS TERMÉKELHELYEZÉSE

2017. augusztus 18. 21:51 - beszédírók

Ma egyszerre két jelentős olvasottságú online médium is tesztelte az ország tortáját. Érdekes módon nem Vaslóczki Orsolya budapesti cukrász által készített „Balatoni Habos Mogyoró” elnevezésű édességét (Horváth Cukrászda Kft. alatt futó Sugar! Design Cukrászda alkotása) vették górcső alá, hanem az eredeti recept alapján a Szamos Cukrászdában megalkotott terméket. Mind az Index mind a hvg.hu jó nagy képen tette egyértelművé, hogy kitől kapta az ajándék tortát.

 index_szamos.JPG

Erre szokták azt mondani: Ögyes, nagyon ögyes! A Szamos tud valamit...

hvg-szamos.JPG

Szólj hozzá!

GÁTSZAKADÁS BKK ÉS T-SYSTEMS MÓDRA

2017. július 28. 08:23 - beszédírók

Krízis? Kommunikáció?

Maszatolósnak érzem a BKK kapcsán megjelent, amúgy kiváló kríziskommunikációs értékeléseket, főleg az „etikus hekker”– problémakörrel kapcsolatban. A nagy közfelháborodást kiváltó feljelentés felturbózta a krízist, ami azonban nem kommunikációs hiba, jóval több annál.

etikus_hek_foto.JPG

A közvélemény előtt egyértelművé kell tenni, hogy egy krízist – általában – nem lehet kommunikációs eszközökkel megoldani. A válság felszámolása egy menedzsment vagy egy segítő szervezet feladata. Viszont a válságról való kommunikáció, a társadalom tájékoztatása, a válság szereplőinek a médiatérben való megjelenése, érdekeiknek képviselete már a válságkommunikáció tárgya.

Vegyünk egy példát. Teljesen egyértelmű, hogy árvíznél a gátszakadás által előidézett válságot a vízügy szakembereinek kell megoldania esetleg a honvédség, a katasztrófavédelem bevonásával. Viszont a gátszakadásról és annak elhárításáról szóló kommunikációt a szervezet szóvivője és kommunikációs munkatársai irányítják sajtóközleményt kiadva, sajtótájékoztatókat tartva, TV-rádió nyilatkozatok garmadát adva. Előfordulhat azonban, hogy egy rossz vízügyi döntés következtében olyan helyen is átszakad a gát, ahol sok százezer embert közvetlenül veszélyeztet vagy azonnal településeket semmisít meg. Ez a hibás szakmai döntés nagy károkat okoz, de nem lehet kommunikációs hibának minősíteni, és nem lehet kríziskommunikációs eszközökkel, más keretezést adva, újraértelmezve a történteket, kezelni a helyzetet.

A BKK-botrány kapcsán másodszorra is átszakadt a gát és településeket sodort el. Vagyis, az etikus hekker rendőrségi feljelentése és előállítása nem kommunikációs hiba, hanem stratégiai, a krízismenedzsment szintjén elkövetett bűn. Ez nem finomítható, nem átkeretezhető, nem átértelmezhető kríziskommunikációs technikákkal. Itt fel kell tenni a kezeket és el kell sunnyogni, mert a helyzet védhetetlen.

A helyzet alapvetően egyszerű és összetett, ezért okoz megsemmisítő károkat.

1)      A pszichológiai ok

 Társadalmunkban egy 18 éves – bármennyire is nagykorú jogilag – még gyerek. Természetesen szellemileg friss, kiváló agyi kapacitása miatt kognitív szempontból a csúcson van. DE! Most kapja az „első pofonjait” az élettől, néhány év múlva válik igazán felnőtté. Emiatt alapvetően védi a közvélemény, főleg úgy, hogy tette megítélése pozitív.

2)      A kulturális ok

Dávid és Góliát (ahol a 18 éves (kis)ember Dávid és a BKK, meg a T-Systems Góliát) archetipikus harca kapcsán mindig a kicsivel rokonszenvez a közvélemény.

3)      A társadalmi ok

Aki a társadalom szempontjából nagyon hasznos tevékenységet végez, például felfedezi és nyilvánosságra hozza, hogy egy közszolgáltató és a köz pénzéből fenntartott szervezet IT-rendszere sebezhető, az természetes, hogy a közvélemény és a társadalom számára pozitív értéket képvisel.

4)      A filozófiai, etikai ok

Aki egy személyes adatokat tartalmazó rendszer biztonságáról bebizonyítja, hogy nem működik, és ezt jelzi a rendszer fejlesztői számára, az egy nagyon pozitív dolgot tesz. Nem büntetni, hanem jutalmazni kell

A BKK és a T-Systems bebizonyította, hogy a tőlünk nyugatra elfogadott pszichológiai, kulturális, társadalmi és etikai értékek nem számítanak. Ez nem kommunikációs hiba, hanem stratégiai bűn.

Baricz Árpád

 

Szólj hozzá!

GYÁRFÁS, A KULTURÁLIS KÓD, MEG A MÉTERES KÉKERES 18+!

2016. november 29. 11:01 - beszédírók

A Magyar Úszó Szövetséget (MÚSZ) és elnökét – ha még valaki tartotta is valamire – most már teli szájjal ki lehet nevetni. Inkább azonban el kéne gondolkodni, hogy mi van a háttérben, hiszen egy országot nemzetközi szinten talán ennél jobban nem lehet megalázni, mint ahogy Gyárfás és kommunikációs csapata teszi a tegnapi műfütyi botrány kapcsán. Ez a skandalum több mint kínos, több mint szégyenletes, ez az érthetetlen névadás sokkal messzebbre mutat…

A píárral, kommunikációval nagyon vigyázni kell akkor, ha valaki a nemzetközi szintéren kíván sikeres lenni. Van egy olyan veszély, amellyel mindig számoljunk! Ez pedig nem más, mint a kulturális kód. Ez azt jelenti, hogy az egy kultúrához tartozók bizonyos nyelvi vagy nem nyelvi jeleket alapjelentésükön túl más jelentéssel is felruháznak. Például, ha Magyarországon valaki azt mondja a másiknak: „Szedjed a virgácsaidat!” Akkor ez nem azt jelenti, hogy rászólt a télapót segítő krampuszra tegező módban, hanem azt, hogy „kapkodd a lábaidat”, „menj gyorsabban”, hiszen itt a ’virgács’ szó a lábakat jelenti. Ezt a magyar kultúrához tartozók jelentős része megérti, nem kódolja félre. Minthogy az is természetes nagyon sokak számára, hogy ha meghallja az „Ó, ha rózsabimbó lehetnék” kezdetű dalt, akkor Süsüre gondol.

A fentiek miatt elengedhetetlen, hogy ha egy világverseny legfontosabb kommunikációs jelképét angolra fordítjuk, akkor nemcsak egyszerűen egy fordítógép, hanem az adott nyelvterület kulturális antropológiájával, kommunikációjával és természetesen fordítással foglalkozó szakember segítségét kérjük. Ennek hiányában nem tudjuk kikerülni a szakmai megsemmisülést.

Vizsgáljuk meg a jövőre Magyarországon megrendezendő vizes világbajnokság tegnap bemutatott Water Willy kabalafiguráját a fentiek figyelembevételével. Az egyik legfontosabb, interneten is elérhető angol nyelvű értelmező szótár a ’willy’ betűsorra a következőt dobja fel:

longman2_1.JPG

Itt érhető el a teljes szócikk

Mi áll tehát a MÚSZ újabb botrányának a hátterében? Mi áll tehát a Magyarországot nemzetközileg megalázó elnevezés hátterében? Mi áll tehát a világbajnokságot előkészítő kommunikációs csapat munkájának hátterében? Szeretném hinni, hogy a végtelen butaság, a hozzá nem értés és a primitívség.  A másik lehetőség a tudatos lejáratás lenne, amit nem tételezek fel. Ha ez így megy tovább, akkor felkészülhetünk, hogy a magyar olimpia kabalája a méteres kékeres lesz?

longman_1.JPG

19 komment

AZ AUDI ÁLL GYÁRFÁS MÖGÖTT?

2016. november 16. 23:44 - beszédírók

Óriási kommunikációs baki a négykarikás autógyártó cégtől

Hosszú Katinka háromszoros olimpiai bajnok és Gyárfás Tamás MÚSZ elnök közötti háború újabb csatájában az Audi látványosan az elnök mögé állt, legalábbis a sajtótájékoztatón külön roll up jelenítette meg a négykarikás autógyártó logóját. Nagy kérdés, hogy a cég tisztában volt-e vele, hogy egy nagyon kétesélyes válságkommunikációs helyzetben hangsúlyosan jelenítődik meg a logójuk.

2016_11_16_sajttaj_foto.jpg

Gyárfás Tamás és ami mögötte van - 2016.11.16. Fotó: Index.hu videóból

Többször foglalkozott már ez a blog a Magyar Úszó Szövetség (MÚSZ) botrányos médiaszerepléseivel, most egy olyan részletre hívnánk fel a figyelmet, ami a szponzorok felelősségét mutatja.

A világklasszis úszónő Facebook-bejegyzésben szólította fel Gyárfás Tamást, hogy mondjon le úszószövetségi elnöki posztjáról. Ez a nyilvános kiállás válsághelyzetet teremtett az elnök számára, amelyet egy klasszikus válságkommunikációs eszközzel, egy sajtótájékoztatóval próbálta kezelni.

Egyértelmű a mai MÚSZ sajtótájékoztató médiavisszhangjából, a médiafogyasztók véleményeiből, a közösségi oldalak kommentjeiből, Gyurta Dániel és Kapás Boglárka megszólalásaiból, hogy Gyárfás Tamásnak nem sikerült hiteles válaszokat adni Hosszú Katinka felvetéseire, sőt több olyan retorikai hibát is elkövetett, amellyel önmaga kommunikációs pozícióját gyengítette. Álljon itt most erre két példa.

   „...az ember valakit meg akar simogatni és ráütnek a kezére”

index.hu videó 9:08

A hasonlat kontraproduktív, hiszen a Kiss László-ügy után, egy idős férfi egy fiatal nő úszószakmai kapcsolatát jellemezve simogatásról és elutasításról beszél – bármilyen jelképesen is használja ezt a retorikai alakzatot Gyárfás – azonnal szexuális áthallásokat generál kínos, nevetséges helyzetbe hozva önmagát.

„Térdeljek le? Ha kell, ezen múlik, letérdelek, jó fotó lesz”

index.hu videó 26:10

Itt is az a fránya szexuális jelentésbesugárzás, az újabb áthallás itt sem segíti a beszélőt. Hiszen az orális kényeztetések víziója nagyon erős átértelmezést kínál tálcán a hallgatók számára.

Lehetne további példákat hozni freudi elszólásokról Gyárfás monológjából és válaszaiból, de ennyi is éppen elég volt, hogy vereséget szenvedjen kommunikációs fronton az elnök. Azonban ez a kínos kudarc nemcsak az elnököt hozta egyre tarthatatlan helyzetbe, hanem a szponzorokat is. Az index.hu videóközvetítése segítségével mindenki megbizonyosodhat a sajtótájékoztató bántóan amatőr arculatáról. A fehér abrosszal leterített asztal mögött ülő emberek és a hátuk mögött minden esztétikai értéket mellőző két roll up a szponzorok logóival lehangoló látványt nyújtott. A megjelenített cégek olyan helyzetbe kerültek, amibe nem biztos, hogy szerettek volna. A második roll up-on az Audi szerepelt leglátványosabb és legfelismerhetőbb módon azt sugallva, hogy szembenáll egy világklasszissal és támogatást ad egy népszerűtlen úszóelnöknek.

Egyetlen cég sem kívánja saját imázsát rombolni, egyetlen cég sem szeretne ilyen helyzetbe kerülni. Gyárfás azonban nemcsak a vizuális kommunikációban próbálja a szponzorcégekkel hitelesíttetni magát, hanem monológjában is tudatosan emlegette fel a Szerencsejáték Zrt.-t, a Groupama Biztosítót vagy éppen a Porsche Hungariát.

Az Audi nagy hibát követett el, mikor hozzájárult ahhoz, hogy a sajtótájékoztató főleg Gyárfás Tamás személyes mentegetőzéséről szóljon. Egyrészt mindez azt mutatja, hogy még mindig nem elég tudatosan használják a PR-kommunikációt hazánkban válsághelyzet idején. Másrészt… abba nem is kívánok belegondolni, hogy az autógyártó cég hozzájárult ahhoz, hogy logója egy kínos médiaesemény legnagyobb vizuális eleme legyen.

85 komment