Beszédírók

kommunikáció - retorika - pr

TABUDÖNTÉS HELYETT IMÁZSDÖNTÉS

2019. május 10. 22:22 - Baricz Árpád

A Telekom nem érti...

A Telekom nagy felháborodást kiváltó "Bocsi Anyu! – Egy rendhagyó Anyák napja" című videója kapcsán több szakmai elemzés is megjelent, sok cikk próbálta értelmezni a cég elég fura gesztusát az édesanyák felé. A reklámozó telefontársaság is a nyilvánosság elé lépett magyarázatával. Azonban a film elutasításának legfontosabb okával – mivel annyira egyértelmű – alapvetően nem foglalkozott még senki, pedig nem lehet megkerülni.

sad-1929544_1920_pixabay.jpg

Fotó:pixabay

Egy háromperces reklámszpot már többet akar, mint csupán egy terméket hirdetni. A filmidő és persze a dokumentumfilmek műfaji eszközeit felhasználó áldokumentum reklám legtöbbször imázsteremtő, a cég jó hírnevét, filozófiáját megjelenítő PR-célokat is szolgál. Most sem beszélhetünk másról, hiszen a Telekom saját közleményében fejti ki:

„A film elkészítésével célunk a kérdésfelvetés és elgondolkodtatás volt,…”

Telekom sajtóközlemény

Egy átlagos reklámfilm nem kérdéseket kíván felvetni és nem filozófiai mélységeket akar megnyitni, hanem el akar adni egy terméket. Persze nincs azzal baj, ha ennél többet szeretne elérni egy reklámszpot, csak akkor a kreatív megálmodóknak sokkal komolyabban számolniuk kell az úgynevezett kulturális kódokkal, valamint a társadalmi tabukkal is. Az egyik legnagyobb veszélyt ilyenkor a tabuk áthágása okozhatja, mert az azonnal önmegsemmisítéssel és kiközösítéssel járhat, ez a reklámozó cég számára azonnali reputációvesztést jelenthet. Ennél a reklámfilmnél is ez történt.

Alapvetően nagyon egyszerű, jól körülírható tabut vett semmibe a Telekom. Olyan univerzális szabályt, amit nemcsak az európai kultúrkör, de az emberiség globális egésze is elfogad.

Ez pedig nem más, minthogy az ünnepeltet nem sértjük meg.

A ünnepeltet nem szembesítjük a hibáival, nem gondolkodtatjuk el helytelen cselekedeteiről, nem próbálunk kérdésfelvetésekkel sikertelen élethelyzeteire rávilágítani.

Az ünnepeltet ünnepeljük, felköszöntjük, szembe dicsérjük. Főleg azon az ünnepségen, amit az ő ünneplésére szerveztünk meg.

Egyre nehezebben tudják a reklámok az emberek ingerküszöbét áttörni, ezért ma már mindent megpróbálnak, hogy a kommunikációs zűrben felejthetetlenné váljanak. A figyelemért való küzdelemben azonban súlyos veszteséget is elszenvedhetnek a reklámozók. Ez történt most a Telekommal.

29 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://beszedirok.blog.hu/api/trackback/id/tr2414819624

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Törpvadász 2019.05.11. 20:30:52

Megérdemlik.Ha hibáznak, ráfáznak. Ennyi.

hátramozdító 2019.05.11. 21:39:51

Mentsük a menthetőt! Kit, kiket lehetne úgy ünnepelni, hogy szembesítjük a sikertelen élethelyzeteikkel? Tortát vágni a képükbe? Meg mindenféle ilyenek... Elgondolkodtatásilag egy jó kis irgumburgum szégyelld magad! Meg ejnye-bejnye-szedte-vette-teremtette! Szerintem ezen vonalon el lehetne indulni...

GMS 2019.05.11. 23:52:13

O, megsertodtek? Eszem a kis szivuket. Glorifikaljuk mar a mai anyakat vmi cukros szarral megint, nem? X-edszerre is. Mert akkor mindenki megnyugszik, h minden fasza a gyereke es h o jo anya. De kozben nagyreszt pont ezek a problemak, amit a gyerekek el is mondanak. Kb. elmodana a sajat kolyke is, ha vegre odafigyelne ra. Valoban odafigyelne. De erre nincs ido. Minden masra azonban van. A mai gyerekek olyan merteku erzelmi es gyakran ertelmi vakuumban nonek fel, h az ijeszto. Igen vegre el kene ezen gondolkodni es odafigyelni rajuk. Koszi Telekom. Ez valoban jo, valos problemat felveto relkam volt. Es ajandek, az unneples nem a kerdesfelvetes tenyeben van, hanem abban a tenyben, hogy mindezek ellenere a gyerekek megis szeretik az anyjukat es legalabb nekik van idejuk ra. Meg akkor is, ha belul melyen tudjak, hogy anya kicsit megbantodik, esetleg elmorzsol 1-2 buntudatos konnycseppet, de nagy valosznuseggel minden marad a regiben. Persze ennek erszevetelehez is oda kellene figyelni. Es hat pont ez hianyzik, ugye...?

Cogito84 2019.05.12. 00:30:19

A cég valószínűleg ott hibázhatott, hogy nyitva hagyott nagyon sok értelmezési lehetőséget. Én nem szerteném megmondani (nem is tudhatom), hogy mit akarhattak, mint ahogy senki érzésébe, meglátásába nem szeretnék belekötni, mert szerintem nem lehet. Csak szeretném elmondani, én hogy láttam és, hogy enegem miért gondolkodtatott el.

Szerintem ez a reklámfilm az anyukák anyukáiról szól. Az anyák napján könnyen elfelejtjük, hogy nem csak az ovis/kis iskolás gyermekeknek vannak anyukáik, akiknek készül ünnepi műsor, sok ajándék stb... hanem az anyukáknak is vannak anyukáik. Nekik már nem készül ünnepi műsor, ők az anyák napi szeretetből csak morzsákat kapnak. A gyermekek a filmben azokat a hangokat adják vissza, amiket saját anyukáiktól hallanak akkor, amikor ők a nagymamákkal (az ő anyukáikkal) beszélnek. (Szerintem az mindenképp félreértelmezés, hogy ezeket a mondatokat kisgyerekek kapják meg anyukáiktól...)

Igen a kicsik anyukái az ünnepeltek aznap. De egyben ők is kellene, hogy ünnepeljenek valakit. A reklám talán arra utal, hogy erről megfeledkezünk. És a csattanó... megjelennek a nagymamák(!) az unokákkal... . Nagyon szeretem a nagymamámat, és a feleségem és az édesanyám is. Nem akarok álszentnek tűnni, a filmben elhangzó mondatokat sokszor elmondom édesanyámnak, nagymamámnak pedig... szinte mindig :(

Engem ez a reklám arra össztökélt, hogy húzzam a cipőm és meglátogassam Mamát. Nem anyák napján, pláne nem amiatt... azért mert szeretem.

Ez volt a reklám célja? Nem tudom. Bántó ez a film? Lehet. Rám hatással volt? Igen, Mamával nagyon szép napot töltöttünk együtt. Nem hívom fel (nem hallja...) de tudom már mikor megyek hozzá legközelebb (is)!

beszédírók 2019.05.12. 00:45:32

@Cogito84: Az jó dolog, ha minél többen és többet gondolunk a nagymamákra. Tapasztalatom szerint a legtöbb óvoda az ünnepségre nemcsak az anyukákat, hanem a nagymamákat is meghívja. Ezen a napon a nagymamákat is ünnepeljük, nem gondolom, hogy ez nem lenne természetes. A film nagy hatást gyakorolt sokakra, az a kérdés, hogy mindez a többség számára pozitv vagy negatív volt-e. Egyértelműen a negatív értelmezés volt a jellemzőbb. Befogadói szempontból a film elutasításra került. Ez pedig egy cég számára sem jó, nem lehet cél.

if you 2019.05.12. 01:21:09

Mi abba a bűn,ha felhívja a figyelmet,hogy ne feledkezzenek meg az anyák a saját anyjukról sem,azoknak is jólesik egypár kedves szó! Nem vagyok naiv emlékeztet,hogy van család:ami önmagában,kövezést érdemlő gondolat halálos bűn ma! Továbbá a Ön maga rossz lelki ismerete! Szűk elit agybaja ! Ja és persze,mi van ha az anya férfi?

Cogito84 2019.05.12. 01:24:22

@beszédírók: El tudom hinni, hogy azon iskolák, ahol erre alkalmas tortnaterem/auditórium áll rendelkezésre (és nem szabják meg max 2 főben a gyerekekre jutó vendégek számat az ünnepségek alkalmával megfeleő helyszín hiányában), ott örömmel látják azon nagyszülőket is, akik vannak olyan szerencsések, hogy egy településen / egy országban(!) laknak az unokáikkal. Semmilyen statisztikai adatot nem tudok felkutatni, ami alapján tudnék arról értkezni mi számít ma általánosnak. Én azon pechesek közé tartozom, akiknek tágabb értelemben vett családi és baráti környezétére inkább az általam előbb leírtak jellemzőek. A reklám negatív fogadtatásban részesült, vagyis bukó a cég számára. Hoztak egy döntést, mutassunk tükröt, nem jött be. Nem szeretünk tükörbe nézni. Ezt a marketingeseknek tudni kell!

pokolmegjoszandek 2019.05.12. 01:52:34

Persze, hogy felhaborodnak az emberek, mert min NEM haborodnak fel? Anyuka vagyok, lanya valakinek es cseppet sem sert ez a reklam, emlekeztet, hogy ne csak lefele a gyerekek fele figyeljunk, hanem felfele is. A Nagymamak talan nem anyukak? Ennyi. Szeresd az ANYUKADat. Anyak napjan is. De pereze konnyebb martirkodni, mint magunkba nezni.

vanvelemenyem 2019.05.12. 05:09:37

@GMS: @Cogito84: +1

@hátramozdító: "Kit, kiket lehetne úgy ünnepelni, hogy szembesítjük a sikertelen élethelyzeteikkel? Tortát vágni a képükbe? "
Erről az a nagyon népszerű szokás jutott eszembe, hogy az emberek életük legboldogabbnak tervezett napján (az esküvőjükön) a közös tortafelvágás alkalmából arra törekednek, hogy egymás arcába kenjék a tortát. Akinek sikerül, az nyer (??? valóban nyer???)
Szerintem ritka undoritó, "globális" szokás, annak jegyében, hogy "az ünnepeltet nem sértjük meg, hanem szembedicsérjük". Ehhez képest a telekom reklámja nyerő nálam.
(anya és nagymama vagyok)

beszédírók 2019.05.12. 07:41:31

@Cogito84: és úgy fogalmaztam: "tapasztalatom szerint".

szepipiktor 2019.05.12. 08:24:59

Nem láttam a reklámot, mert jellemzően nem nézek reklámot.
A telekomot meg nem tartom alapból tisztességes cégnek, erőfőlénnyel nyúlták le a hazai piacot és minden hatalommal ocsmány módon kollaborál a milliárdokért.
.
A poszt azonban érzékelhetően egy adott ideológiai vonalba tartozik, ami például az index címlapján olvasható közgazdász rendezvény "tudósításából" is ömlik a képünkbe: kiragadott monadokkal igazolják a jelenlegi szerkesztőségi vonalat.
A telekom nem követetett el többet-kevesebbet, amit számtalan médiamunkatárs, politkus, blogger tesz napi szinten! Nekem ugyanilyen aljas, amikor a keretészny ünnepekre időzetett tagadó, becsmérlő írások jelennek meg vagy amikor a férfitársadalmat egységesen bélyegzik meg, amikor a családokat gyalázzák.
Ez a mai genderfeminsita, aktivista, balliberáis világkép, akiknek bármi hibás, rossz, ami nem az ő nézetiket igazolja,azaz nem a más elfogadása, hanem annak mindenáron való megsemmisítése a cél.
Egy reklám kereskedelmi eszköz csupán, van pár jogi feltétele és ha azt teljesíti, akkor kizárólag erkölcsi kérdés, hogy elfogadjuk vagy sem.
Ha nem, akkor NEM VÁSÁROLJUK RENDELJÜK a terméket,szolgáltatást, de nem viszünk bele aktuálpolitikai meg ideológiai baromságokat.
Rengeteg remek reklám lett betiltva az utóbbi évtizedekben, mert az szexista, sérti a nőket stb.
Egy sem tette az, egy mikrolobbi érte el ezt, de amikor gyerekekkel gyógyszert, patikát reklámoznak, érdekes, egyetlen nangadó blokker, aktivistacsoport nem háborog!
Mert az nem tartozik az aktuális frontjukhoz.
Amikor totaw régen itt rendszeresen gyalázta a keresztény híveket, kuss volt, hiszen a mi kutyánk kölke.
Ha a médiamárkos reklámban egy középkorú férfit mutatnak full ostoba baromnak, mert a kutyájának akar hajszárítót venni, hát megszólal valaki? Nem! Bezzeg ha nő tenné ezt...
Szóval elfogadható lenne egy privát vélemény egy privát történetről, de ugye ezek az írások nem privát írások (azok nem kerülnek a címlapra) és a reklám is politkia szemüvegen keretszül lettvizsgálva.
Ez ugyanannyira elfogadhatatlan, mint a telekom reklámja, pontosabban maga a telekom...
.
És az nem furcsa, hogy most hirtelen azok lettek megvédve, akiket pár hete itt, napi szinten gyaláztak? Ugye a kormány babaprogramjánál a nők kurvák, tenyészállatok, bérszaporodók, a férjek állattenyésztők lettek, a nagyszülők fideszbérenzek, NER-lovagok.
Most nem kurvák? Most anyukák?
Nem kellen legalább havi szinten egyeztetni a véleményeket?

fda 2019.05.12. 08:27:46

Tök mindegy, mi volt abban a hülye reklámban, de elérte a célját. Beszél róla, szajkózza a média.
Én például nem nézek tévét, végül mégis láttam ezt a reklámot, mert annyian fontosnak tartották, hogy beszéljenek róla (és miközben a Telekomot fikázzák, valójában további ingyenreklámot csapnak neki.) Mert ugye ezen az "ügyön" felháborodva senki nem fog Telekomos szolgáltatást lemondani? Vagy inkább másik céget választani?

Sir Galahad 2019.05.12. 10:11:47

A szerzőnek annyiban igaza van, hogy egy reklámfilmben nem igazán praktikus megbántani a célcsoportot. Amikor a Gillette készített olyat, amiben az összes férfit erőszakos, agresszív állatnak állította be, a férfiak - akik ugye a cég termékeit veszik - nagyrészt felháborodtak. Azóta nem veszek én sem ettől a cégtől semmit. Más kérdés, hogy valóban reklámfilmről van-e szó, vagy politikai agitációról, ahol mellékes a cég renoméja.

pattantyúk 2019.05.12. 10:28:34

Azt a reklámfilmet benyomhatták volna ide, most fogalmam sincs, miről van szó. A fene néz tévét.

beszédírók 2019.05.12. 10:32:56

@pattantyúk: Az első bekezdés "videója" szóra kattintva elérheted a reklámot, oda linkeltem be. De itt is megtalálod: www.youtube.com/watch?time_continue=44&v=jRyR5NFMLC4

ML123 2019.05.12. 10:35:28

Nekem tetszett a film. Még akkor is, ha pont ezekkel a kifogásokkal csak telefonon köszöntöttem anyut.
És... kis gondolkodás után felhívtam ma is és megkérdeztem hogy van...

croc 2019.05.12. 10:37:11

Teljesen igazad van, beszédíró!

Anyák napján ilyen "vitaindítóval" előállni pont akkora taplóság, mint karácsonykor az ajándékot úgy címzeni, hogy "a lusta némbernek, aki már megint nem vasalta ki az ingemet, pedig külön szóltam", vagy valentin napra mosogatószert ajándékozni :)))

Azon is lehet persze vitatkozni, hogy az anyák napjának van-e értelme (szerintem pl. egy hülyeség), de azt sem anyák napján (én sem állok ki az óvodai ünnepségen előadni a nézeteimet arról, hogy ez mekkora hülyeség).

Masrészt, mégha vitaindítónak is szánták és elsősorban a nagymamakról szól, akkor se így kelett volna, ilyen vádirati stílusban.
Hogy ha van olyan nő, akinek összejön, hogy a munkahelyén igásló (persze kreatív igásló), a konyhában házvezetőnő, a gyerekszobában tökéletes, mindig elérhető anya, a nappaliban társasági úrinő, a hálószobában meg szexi rúdtáncos- na, akkor ő se dőljön hátra, nem teljesít eleget, mert ugye mi van a nagymamával?
Lehetne azért nemi szerepkről ennél értelmesebben is vitatkozni.

jaegtoer 2019.05.12. 10:43:01

"_A ünnepeltet nem szembesítjük a hibáival, nem gondolkodtatjuk el helytelen cselekedeteiről, nem próbálunk kérdésfelvetésekkel sikertelen élethelyzeteire rávilágítani._" egyrészt.

Másrészt: -Miért ne?

beszédírók 2019.05.12. 10:51:27

@jaegtoer: Mert fogalmilag és a közmegegyezés szerint kizárt. Az ünnepeltet ünnepeljük. Minden ünnep erről szól.
Az ünnep jelentése:
mek.oszk.hu/adatbazis/magyar-nyelv-ertelmezo-szotara/szotar.php?szo=%C3%9CNNEP&offset=2&kezdobetu=%C3%9C

clemens 2019.05.12. 10:54:19

Erőteljesen túllihegett álprobléma.
Ha nem a "mindenben rosszat kell keresni" alapállásból nézi az ember, akkor ez egy jószándékú, kedves filmecske.

if you 2019.05.12. 11:30:01

@Cogito84: Szerintem egy hangos kisebbség ugrott rá, a többség rég nem szólalnak meg legyintenek!Megszokták:ha megszólalnak.akkor maradiak,"bunkók"!

ubu1a 2019.05.12. 12:18:21

Csak az első pár másodpercet néztem meg: óvódai anyáknapi ünnepség. Én ekkor utáltam meg az anyák napját és azóta sem foglalkozom vele. Gyakorlatilag kényszerítették az ünneplését (holott a naptárban nem szerepel), míg a nők napjáról soha nem tettek említést sem. Utóbbi a felnőttek ünnepe - hondolhatták. Már akkor, 35 éve elegem lett. Kösz, nem.

Androsz · http://migransozo.blog.hu 2019.05.12. 13:52:10

Egyharmaddal több reklámot kapunk a pofánkba a tévékben, mnt tavaly ilyenkor. Vegyél, bazmeg, akármit – ez a reklámok szellemisége. A reklámok kiszolgálnak egy beteg rendszert, ezért nem lehet megoldás a reklámok korlátozása, betiltása, de azért ábrándozni még lehet erről. Gyomorfekélyt kapok tőlük, meg attól, hogy ha megnézni akarnék valamit békében, rengeteg megszakítás nélkül, akkor azt kénytelen lennék valahonnan letölteni, ha az lehetséges egyáltalán. Vagy felvenni, és megnézni utólag. Tévézni ma nem lehet nyugodtan. Bárki tehet egy próbát, este tetszőleges időben kezdje lapozgatni a csatornákat, és számolja meg, hány helyen lát reklámot műsor helyett. Ez egy rohadás.

Egyébként pedig elvből kerül az olyan termékek vásárlását, amelyek reklámozására sok milliót költenek. Amit mi fizetünk ki.

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2019.05.12. 13:58:38

@beszédírók: Szerintem tévedsz. Egyfelől mert akinek a pozitív üzenet jött be, az nem fog hisztizni. És ezt kell elfogadni.

A világ olyan, ha mindenkit megszólítasz, akkor megszólítod a pszichopatát, szociopatát, narcisztikust is, akit végtelenül megsért az, hogy az anyák napja nem csak róla, hanem az ő édesanyjáról is szólhat. Ez egy olyan törvényszerűség amire oda kell figyelni. A kérdés az, hogy az az ember a fontos a telekomnak, aki meg mer sértődni azon, hogy nem csak ő lehet a középpontban, hanem az édesanyja is egyenrangú, és ünnepelt...

Mert bizony az "ünnepeltet nem sértjük meg" című szöveged ellenére ott van a kis kitétel: Kivéve, ha a nagymamát ignoráljuk, felejtjük ki az anyaságból, ünneplésből, ő lesz az ignorálható.

Az üzeneten piszok sok felszólaló nem megsértődött, hanem egy jó napot töltött el a "nagyival", a "dédivel" és bizony örült annak, hogy a saját édesanyja másnak is fontos. És örült annak, hogy olyan mintát mutathat, amit követő gyeremek nem csak most visz virágot, hanem 20 év múlva is, amikor ő lesz a nagymama és ez fontos.

A reklám emlékeztet azokra, akik igazán fontosak. Sokak édesanyjára, nagymamájára.

Akit az bánt, hogy erre emlékeztetik, hogy legalább anyák napján törődjön az ünnepelttel, ha máskor minden más fontosabb is, hogy legalább az ünnep kapcsán jusson eszébe, hogy máskor is rá lehet szánni 4-5 percet...

halaloszto 2019.05.12. 14:38:00

@jaegtoer: azért ne, mert ünneprontó. a születésnapodon sem emlegetik fel hogy mit nem értél el eddig, mert netalán pofánvágnád az illetőt.

randomgenerator 2019.05.12. 15:52:27

Hát, olvastam pár cikket meg yt kommenteket de nagyon piti kis ügynek tűnik, pár ember harcoskodott.
Csak egy reklám. Mindenkinek magánügye ha lerázza a családtagjait, meg is sértődhet ha esetleg nagyon magára ismer de nem kellene széleskörű társadalmi felháborodásként beállítani mert olyan nem történt.
Az emberek önzők és materialisták sokszor, ez nem kényszer csak ilyenek vagyunk. Mellesleg a reklám egy pici kis történet volt aminek jó szokás szerint happy end volt a vége.

Bergyilkos Bohoc 2019.05.12. 16:44:26

Szerintem a legnagyobb probléma mégis az a képmutatás amivel a telekom családbarátnak hazudja magát miközben nyilván csak a profitra hajtanak. Teszi ezt a legmocskosabb módon, vagyis lelkiismeret-furdalást okozva próbál több fogyasztásra (telefonálásra) sarkalni.