A Telekom nagy felháborodást kiváltó "Bocsi Anyu! – Egy rendhagyó Anyák napja" című videója kapcsán több szakmai elemzés is megjelent, sok cikk próbálta értelmezni a cég elég fura gesztusát az édesanyák felé. A reklámozó telefontársaság is a nyilvánosság elé lépett magyarázatával. Azonban a film elutasításának legfontosabb okával – mivel annyira egyértelmű – alapvetően nem foglalkozott még senki, pedig nem lehet megkerülni.
Fotó:pixabay
Egy háromperces reklámszpot már többet akar, mint csupán egy terméket hirdetni. A filmidő és persze a dokumentumfilmek műfaji eszközeit felhasználó áldokumentum reklám legtöbbször imázsteremtő, a cég jó hírnevét, filozófiáját megjelenítő PR-célokat is szolgál. Most sem beszélhetünk másról, hiszen a Telekom saját közleményében fejti ki:
„A film elkészítésével célunk a kérdésfelvetés és elgondolkodtatás volt,…”
Telekom sajtóközlemény
Egy átlagos reklámfilm nem kérdéseket kíván felvetni és nem filozófiai mélységeket akar megnyitni, hanem el akar adni egy terméket. Persze nincs azzal baj, ha ennél többet szeretne elérni egy reklámszpot, csak akkor a kreatív megálmodóknak sokkal komolyabban számolniuk kell az úgynevezett kulturális kódokkal, valamint a társadalmi tabukkal is. Az egyik legnagyobb veszélyt ilyenkor a tabuk áthágása okozhatja, mert az azonnal önmegsemmisítéssel és kiközösítéssel járhat, ez a reklámozó cég számára azonnali reputációvesztést jelenthet. Ennél a reklámfilmnél is ez történt.
Alapvetően nagyon egyszerű, jól körülírható tabut vett semmibe a Telekom. Olyan univerzális szabályt, amit nemcsak az európai kultúrkör, de az emberiség globális egésze is elfogad.
Ez pedig nem más, minthogy az ünnepeltet nem sértjük meg.
A ünnepeltet nem szembesítjük a hibáival, nem gondolkodtatjuk el helytelen cselekedeteiről, nem próbálunk kérdésfelvetésekkel sikertelen élethelyzeteire rávilágítani.
Az ünnepeltet ünnepeljük, felköszöntjük, szembe dicsérjük. Főleg azon az ünnepségen, amit az ő ünneplésére szerveztünk meg.
Egyre nehezebben tudják a reklámok az emberek ingerküszöbét áttörni, ezért ma már mindent megpróbálnak, hogy a kommunikációs zűrben felejthetetlenné váljanak. A figyelemért való küzdelemben azonban súlyos veszteséget is elszenvedhetnek a reklámozók. Ez történt most a Telekommal.