Hosszú Katinka háromszoros olimpiai bajnok és Gyárfás Tamás MÚSZ elnök közötti háború újabb csatájában az Audi látványosan az elnök mögé állt, legalábbis a sajtótájékoztatón külön roll up jelenítette meg a négykarikás autógyártó logóját. Nagy kérdés, hogy a cég tisztában volt-e vele, hogy egy nagyon kétesélyes válságkommunikációs helyzetben hangsúlyosan jelenítődik meg a logójuk.
Gyárfás Tamás és ami mögötte van - 2016.11.16. Fotó: Index.hu videóból
Többször foglalkozott már ez a blog a Magyar Úszó Szövetség (MÚSZ) botrányos médiaszerepléseivel, most egy olyan részletre hívnánk fel a figyelmet, ami a szponzorok felelősségét mutatja.
A világklasszis úszónő Facebook-bejegyzésben szólította fel Gyárfás Tamást, hogy mondjon le úszószövetségi elnöki posztjáról. Ez a nyilvános kiállás válsághelyzetet teremtett az elnök számára, amelyet egy klasszikus válságkommunikációs eszközzel, egy sajtótájékoztatóval próbálta kezelni.
Egyértelmű a mai MÚSZ sajtótájékoztató médiavisszhangjából, a médiafogyasztók véleményeiből, a közösségi oldalak kommentjeiből, Gyurta Dániel és Kapás Boglárka megszólalásaiból, hogy Gyárfás Tamásnak nem sikerült hiteles válaszokat adni Hosszú Katinka felvetéseire, sőt több olyan retorikai hibát is elkövetett, amellyel önmaga kommunikációs pozícióját gyengítette. Álljon itt most erre két példa.
„...az ember valakit meg akar simogatni és ráütnek a kezére”
index.hu videó 9:08
A hasonlat kontraproduktív, hiszen a Kiss László-ügy után, egy idős férfi egy fiatal nő úszószakmai kapcsolatát jellemezve simogatásról és elutasításról beszél – bármilyen jelképesen is használja ezt a retorikai alakzatot Gyárfás – azonnal szexuális áthallásokat generál kínos, nevetséges helyzetbe hozva önmagát.
„Térdeljek le? Ha kell, ezen múlik, letérdelek, jó fotó lesz”
index.hu videó 26:10
Itt is az a fránya szexuális jelentésbesugárzás, az újabb áthallás itt sem segíti a beszélőt. Hiszen az orális kényeztetések víziója nagyon erős átértelmezést kínál tálcán a hallgatók számára.
Lehetne további példákat hozni freudi elszólásokról Gyárfás monológjából és válaszaiból, de ennyi is éppen elég volt, hogy vereséget szenvedjen kommunikációs fronton az elnök. Azonban ez a kínos kudarc nemcsak az elnököt hozta egyre tarthatatlan helyzetbe, hanem a szponzorokat is. Az index.hu videóközvetítése segítségével mindenki megbizonyosodhat a sajtótájékoztató bántóan amatőr arculatáról. A fehér abrosszal leterített asztal mögött ülő emberek és a hátuk mögött minden esztétikai értéket mellőző két roll up a szponzorok logóival lehangoló látványt nyújtott. A megjelenített cégek olyan helyzetbe kerültek, amibe nem biztos, hogy szerettek volna. A második roll up-on az Audi szerepelt leglátványosabb és legfelismerhetőbb módon azt sugallva, hogy szembenáll egy világklasszissal és támogatást ad egy népszerűtlen úszóelnöknek.
Egyetlen cég sem kívánja saját imázsát rombolni, egyetlen cég sem szeretne ilyen helyzetbe kerülni. Gyárfás azonban nemcsak a vizuális kommunikációban próbálja a szponzorcégekkel hitelesíttetni magát, hanem monológjában is tudatosan emlegette fel a Szerencsejáték Zrt.-t, a Groupama Biztosítót vagy éppen a Porsche Hungariát.
Az Audi nagy hibát követett el, mikor hozzájárult ahhoz, hogy a sajtótájékoztató főleg Gyárfás Tamás személyes mentegetőzéséről szóljon. Egyrészt mindez azt mutatja, hogy még mindig nem elég tudatosan használják a PR-kommunikációt hazánkban válsághelyzet idején. Másrészt… abba nem is kívánok belegondolni, hogy az autógyártó cég hozzájárult ahhoz, hogy logója egy kínos médiaesemény legnagyobb vizuális eleme legyen.