Mit üzen a magyar népnek Orbán Viktor?
Vendégszerző: Szincsok György
A kérdésre két válasz van. A rövidebb: Folytatjuk! A hosszabb: Orbán Viktor Magyarország miniszterelnöke. A kettő lényegében ugyanazt jelenti: Nincs alternatíva, én vagyok a nemzet, én vagyok a hatalom, én vagyok Magyarország.
Kétségtelen, Orbán Viktor a rendszerváltó politikai elit egyetlen tagja, aki az utóbbi negyedszázadban a közélet fősodrában maradt akár karakteres ellenzéki vezérként, akár az országot vezető miniszterelnökként. Annyira megszoktuk már a személyét, hogy szinte meg sem lepődünk azon a vélhetően közpénzből finanszírozott plakáton, melyen nemes egyszerűséggel az ország miniszterelnökeként hirdeti magát. Nem véletlen, hogy a „Cipőt a cipőboltból.” szlogen logikájával működő kormánypárti kampány szimbólumává váló választási plakát mindent elárul arról, mit is gondol a jövőről az országot irányító párt és annak vezetője.
Óriásplakát 2014-ből - Fotó: beszedirok.blog.hu
Ennek az üzenetnek ugyanis az a lényege, hogy lejárt a kérdésfelvetések, a kompromisszumok és a viták ideje. Ha ki akarnánk bontani a „Folytatjuk!” szlogent, akaratlanul is a demokrácia kommunikációs mezejére tévednénk. Egy miniszterelnök-jelölti vitában például fel lehetne vetni, hogy mit folytatna a kormány.
A gazdasági szabadságharcot, melyet papíron meg lehet ugyan nyerni, de a valóságban munkahelyeket, befektetői bizalmat, és nemzetközi elszigeteltséget hozott? Vagy a forint gyengítését kívánja folytatni? Nem túl jó üzenet a kétszer már adminisztratív módon megmentett, ám az adósságban azóta is fuldokló devizahiteleseknek. Azt az oktatáspolitikát kívánja továbbra is kínálni, melynek eredményeként megroppant a felsőoktatás, összeomlás közelébe jutott az államosított általános- és középiskolai rendszer?
A sort folytathatnánk, de e kérdésfelvetések alapján is könnyű belátnunk, hogy a miniszterelnök azért kommunikál tőmondatokban, mert nem kívánja megosztani velünk elképzeléseinek részleteit. Miért ne tenné, ha ez kétharmadot hozott számára 2010-ben? Azzal, hogy mond is valamit, meg nem is, az ősi bölcsességet favorizálja: „Győztes módszeren ne változtass!”
Óriásplakát 2010-ből - Fotó: fideszcsép
Mintha ezt erősítené a kormányoldal kampányának többi eleme is. Az egyéni jelöltjei plakátjai például kísértetiesen hasonlítanak a négy évvel korábbiakhoz. A kép közepén áll a fideszes jelölt vasalt ingben, de azért láthatóan nekigyürkőzve a feladatnak, körülötte pedig a nép egyszerű fiai, akik azt nézik, miként lát neki a verejtékes munkának. Ez tényleg bejött, ám egyrészt akkor 60 százaléknál nagyobb győzelmet prognosztizáltak a pártnak a közvélemény-kutatók, amiből végül 53 százalék lett, másrészt talán szerencsésebb lett volna valami fantáziát belevinni a kampányba négy év elmúltával.
"Kancellár asszonyt Németországnak." Angela Merkel óriásplakátja 2013-ból. Koppintott a kommunikációs stáb. A felirat jelentését már nem másolták le a magyar kreatívok. - Fotó: CDU
Ám a párt első embere sem mutatott nagy hajlandóságot arra, hogy új jelszavakkal hívja harcba híveit. Április 5-én a Fidesz-CÖF-Békemenet koalíció közös rendezvényén a korábbi kampányokból jól ismert elemeket ismételgetett: Hajrá Magyarország, hajrá magyarok, Csak a Fidesz, Egy a tábor, egy a zászló. Kommunikációs értelemben megrekedt a Fidesz kampánya, ha arra gondolunk, hogy korábban épp azzal tudott megújulni a mostani miniszterelnök és pártja, hogy válságos és sikeres időszakokban is tudott valami eredetit, valami figyelemfelkeltőt üzenni a sajátjainak és ellenfeleinek.
Hogy mire lesz elég a kormány „hoztam is valamit, meg nem is” kampánystratégiája, rövidesen kiderül. Ám az már most jól látszik, hogy a Fidesz áramvonalas autója Orbán Viktorral a kormánynál már nem hasít olyan gyorsan, mint korábban. Az új választási szabályokkal fel lehet majd turbózni az eredményeket, hiszen messze nem kell majd annyi szavazatot szerezniük a kétharmadhoz, mint 2010-ben, ám a karosszériára ráférne egy kis felújítás, mert egy másik ősi bölcsességet idézve a választók is csak olyan népek, akiket a változatosság gyönyörködtet.